Saturday, September 15, 2007

Malam pertama Ramadhan 1428H : Solat Tarawih bersama Tahfiz

Alhamdulillah,
Berkesempatan berimamkan al-hafiz dpd Kelantan untuk Ramadhan kali ini. Syukur...
(have the golden opportunity to be imam-ed by al - hafiz from Kelantan for this very Ramadhan 1428H)

Al- Baqarah : ayat 1 - 10
(Terjemahan dlm Bahasa Malaysia dan English)

[Ayat : 1]
Alif, Lam, Mim.

[1]
Alif, Laam, Miim.


[2]
Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;

[Ayat : 2]
This Book is without doubt (as regard to its Divine origin and perfection), a guide for those who are God-conscious (taqwa);


[3]
Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

[Ayat : 3]
Who believe in the unseen, and are steadfast in prayer, and spend out of what We have given them.


[4]
Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).

[Ayat : 4]
And who believe in that (the Qur?an) which has been revealed to you (O Muhammad), and in the Scriptures which were revealed before you, and firmly believe in the existence of) the Hereafter.


[5]
Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.

[Ayat : 5]
They are the ones who are rightly guided by their Lord, and they are the ones who will be successful.


[6]
Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), sama sahaja kepada mereka: sama ada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman.

[Ayat : 6]
As for the unbelievers (who reject faith), it is the same to them, whether you forewarn them or not, they will not have faith.

[7]
(Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar.

[Ayat : 7]
(Due to their rejection of faith), Allah has set a seal on their hearts and their hearing, and over their eyes is a veil; and grievous punishment awaits them.


[8]
Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.

[Ayat : 8]
And among mankind there are some who declare: ?We believe in Allah and the Last Day?, yet they are not believers.


[9]
Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.

[Ayat : 9]
They seek to deceive Allah and the believers, but they deceive none save themselves, though they may not perceive it.


[10]
Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).


[Ayat : 10]
In their (the unbelievers) hearts is a disease (of scepticism and jealousy), and Allah has increased this disease; and they shall have a grievous penalty because they lie (and deny the truth).


via[jakim][iiu]

No comments: