Thursday, September 20, 2007

Malam Ketiga Ramadhan 1428H : Al-Baqarah Ayat 21-30



Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". -albaqarah 30




[Ayat : 21]
O mankind! Worship your Lord, Who has created you and those before you, so that you might remain conscious of Him.

[Ayat : 22]
It is He Who has made the earth a resting-place for you, and the sky (with whatever that exists in them) a dome (which is strongly built), and sent down rain from the sky to bring forth fruits for your sustenance. Do not set up other gods beside Allah when you know (that Allah is absolutely the One).

[Ayat : 23]
And if you are in doubt concerning what We have revealed (the Qur?an) to Our servant (Muhammad), then produce one surah of similar merit, and call upon any other than God to bear witness for you, if what you say is true.

[Ayat : 24]
And if you cannot do it, and most certainly you cannot do it - then guard yourselves against the fire whose fuel is men and stones, and which is prepared for the unbelievers.

[Ayat : 25]
And give good tidings to those who believe and do good works that for them will be Gardens underneath which rivers flow. Whenever they are given fruits to eat, they say: ?This is what we were given before?, for they shall be given things in resemblance in form (but different in nature). And in there they have pure and holy spouses/wives, and they shall abide there forever.

[Ayat : 26]
Allah does not disdain to give a parable, (like) a gnat or anything above it, (for that has its own wisdom). And those who believe know that it is the truth from their Lord, but those who disbelieve ask: ?What could Allah mean with this parable?? (The answer is that), by it He leaves many in error, and many others He leads to the right path. But He leaves in error none except the evil-doers;

[Ayat : 27]
(These are) those who break the covenant of Allah after accepting it, and divide what Allah has bidden to be united and spread corruption in the land. It is they who shall be the losers.

[Ayat : 28]
How can you disbelieve in Allah when He gave you life when you were dead (not born yet). Then He will cause you to die, and restore you to life (in the Hereafter); and you will be returned to Him at last (to be recompensed).

[Ayat : 29]
It is Him (Allah) Who has created for you all that the earth contains, then He turned to the heaven with His Will and fashioned it into seven heavens. And He is All-Knowing of all things.

[Ayat : 30]
And (remember), when your Lord said to the angels: ?I am about to place a vicegerent on the earth?. They asked (the wisdom behind God?s decision): ?Will You (Our Lord) put on earth one who will spread corruption and shed blood (killing each other) when we have for so long sung Your praises and sanctified Your name?? He said: ?I know what you do not know.?

[21]
Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa.
[22]
Dia lah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa).
[23]
Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu, dan panggilah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.
[24]
Maka kalau kamu tidak dapat membuatnya, dan sudah tentu kamu tidak dapat membuatnya, maka peliharalah diri kamu dari api neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) yang disediakan untuk orang-orang kafir.
[25]
Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya mereka beroleh syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari sejenis buah-buahan syurga itu, mereka berkata: "Inilah yang telah diberikan kepada kami dahulu"; dan mereka diberikan rezeki itu yang sama rupanya (tetapi berlainan hakikatnya), dan disediakan untuk mereka dalam syurga itu pasangan-pasangan, isteri-isteri yang sentiasa bersih suci, sedang mereka pula kekal di dalamnya selama-lamanya.
[26]
Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih daripadanya (kerana perbuatan itu ada hikmatnya), iaitu kalau orang-orang yang beriman maka mereka akan mengetahui bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka; dan kalau orang-orang kafir pula maka mereka akan berkata: "Apakah maksud Allah membuat perbandingan dengan ini?" (Jawabnya): Tuhan akan menjadikan banyak orang sesat dengan sebab perbandingan itu, dan akan menjadikan banyak orang mendapat petunjuk dengan sebabnya; dan Tuhan tidak akan menjadikan sesat dengan sebab perbandingan itu melainkan orang-orang yang fasik;
[27]
(Iaitu) orang-orang yang merombak (mencabuli) perjanjian Allah sesudah diperteguhkannya, dan memutuskan perkara yang disuruh Allah supaya diperhubungkan, dan mereka pula membuat kerosakan dan bencana di muka bumi. Mereka itu ialah orang-orang yang rugi.
[28]
Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).
[29]
Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
[30]
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".


via[jakim][iiu]



No comments: