Tuesday, September 18, 2007

Malam kedua Ramadhan 1428H


[image from email]

Al- Baqarah : ayat 11 - 20
(Terjemahan dlm Bahasa Malaysia dan English)


[11]
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
[12]
Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
[13]
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman". Mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
[14]
Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: " Kami telah beriman ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman)".
[15]
Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu).
[16]
Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah.
[17]
Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun).
[18]
Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).
[19]
Atau (bandingannya) seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit, bersama dengan gelap-gelita, dan guruh serta kilat; mereka menyumbat jarinya ke dalam telinga masing-masing dari mendengar suara petir, kerana mereka takut mati. (Masakan mereka boleh terlepas), sedang (pengetahuan dan kekuasaan) Allah meliputi orang-orang yang kafir itu.
[20]
Kilat itu pula hampir-hampir menyambar (menghilangkan) penglihatan mereka; tiap-tiap kali kilat itu menerangi mereka (dengan pancarannya), mereka berjalan dalam cahayanya. Dan apabila gelap menyelubungi mereka, berhentilah mereka (menunggu dengan bingungnya). Dan sekiranya Allah menghendaki, nescaya dihilangkanNya pendengaran dan penglihatan mereka; sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

English:

[Ayat : 11]
And when it is said to them: ?Do not spread corruption in the land?, they reply: ?We are but improving things.?

[Ayat : 12]
But it is they who are spreading corruption, but they do not perceive it.

[Ayat : 13]
And when it is said to them: ?Believe as others believe?, they reply: ?Are we to believe as the fools believe?? It is they who are the fools, if only they knew it (the true reality)!

[Ayat : 14]
And when they meet those who believe, they say: ?We believe?, but when they are alone with their devils, they declare: ?We are really with you, we were only mocking (those who believe).?

[Ayat : 15]
Allah will mock at them, leaving them to wander blindly on (to and fro) in their contumacy.

[Ayat : 16]
Such are those who barter away guidance for error: they profit nothing, nor are they on the right path.

[Ayat : 17]
They (the hypocrites) are like a man who kindles a fire, and as soon as it sheds its light all around him, (immediately) Allah takes away their light and leaves them in total darkness where they cannot see (anything).

[Ayat : 18]
(As if) they are deaf, dumb and blind; so that they cannot return (to the right path).

[Ayat : 19]
Or (another parable) is that of (men who are caught by) a rainstorm from the sky with darkness, thunder and lightning; they thrust their fingers in their ears at the sound of every thunder, for fear of death. (Indeed, they cannot escape), for (the knowledge and power of) Allah encompass the unbelievers!

[Ayat : 20]
The lightning almost snatches (takes) away their sight. Whenever it flashes upon them, they walk on, but as soon as it darkens, they stand still (in confusion). And if Allah willed, He could take away their hearing and sight, for Allah has power over all things.

via[jakim][iiu]

(Jumlah ayat sebenar pada tarawikh malam kedua adalah lebih. Disertakan hanya 10 ayat untuk pemahaman yang lebih efektif)

No comments: